ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

فرماندهی سایبری آمریکا

فرماندهی سایبری آمریکا

فرماندهی سایبری آمریکا جزئی از آژانس امنیت ملی آمریکا مشهور به NSA است که علاوه بر دفاع در برابر حملات سایبری کشورهای دیگر، تدابیر لازم را برای حمله به زیرساخت های سایر کشورها طراحی و عملیاتی نماید. با نگاهی به فرماندهی سایبری آمریکا در می یابیم که در حقیقت، اینترنت پدیده ای اساساً نظامی بوده و اولین بار توسط وزارت دفاع آمریکا به کار گرفته شد. کارشناسان نظامی دنیا اعتقاد دارند اگر تاکنون نبردهای نظامی در زمین، دریا، هوا و فضا رقم می خورد، با ورود به قرن بیست و یکم، باید منتظر نبرد در فضای سایبر به عنوان پنجمین بستر نبردهای نظامی باشیم.

فرماندهی سایبری آمریکا 

فضای سایبر، عرصه پنجم نبردهای سایبری

جنگ سایبر به بهره برداری از ابزارهای اطلاعاتی نظیر اینترنت برای ضربه زدن به دیگران از طریق حمله مخفیانه به زیرساخت های طرف مقابل گفته می شود. این نوع جنگ ها شامل خرابکاری ها و اختلال در شبکه های کامپیوتری توسط هکرهایی است که از جانب حکومت ها یا منافع شخصی عمل می کنند. انگیزه حملات سایبری را می توان به دو نوع هدفمند و فرصت طلبانه تقسیم نمود. واضح است که حملات هدفمند از آنجا که توسط دولت ها و یا گروه های تروریستی انجام می پذیرد، می تواند ضربات جبران ناپذیری به زیرساخت های کشورها وارد کند، حملاتی که با هدف از کار انداختن زیرساخت های مهمی چون مخابرات، تأسیسات برق، آب و گاز انجام می پذیرد.

 

نمونه هایی از جنگ های سایبری

در اکتبر سال 2000 هکرهای رژیم صهیونیستی به سایت های حماس و حزب الله حمله کردند و در سیستم های آنها مشکلاتی را پدید آوردند و در مقابل نیز هکرهای ضد رژیم صهیونیستی به سایت های اسرائیلی حمله کرده و آنها را با ترافیک قلابی درگیر کردند. آنها سایت کنست (پارلمان اسرائیل)، بانک ها، وزرات خارجه و وزارت دفاع اسرائیل را مورد هدف قرار دادند.

حملات سایبری علیه جمهوری استونی در سال 2007 میلادی که به مدت 22 روز به طول انجامید، نمونه دیگری از این دست حملات بود. طی این حملات که توسط دولت روسیه صورت پذیرفت بسیاری از اطلاعات دولتی و خصوصی استونی مورد هجوم قرار گرفت. این حملات در واکنش به تصمیم دولت استونی برای تبدیل بنای یادبود جنگ جهانی دوم دولت شوروی به گورستان نظامی انجام گرفت. این تصمیم با انتقاد جمع کثیری از سران روسی و همچنین اقلیتی از روسهای مقیم در استونی مواجه شد، این اقدام نهایتاً منجر به حملات سایبری از سوی روس ها شد.

در 26 سپتامبر سال 2009 میلادی مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر از ویروسی شدن سیستم های این نیروگاه به ویروس استاکس نت خبر دادند. ریچارد پرل معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا به تولید ویروس استاکس نت توسط رژیم صهیونیستی و شکست این برنامه در توقف کار تأسیسات هسته ای ایران اعتراف کرد. بعدها لیام مارچو مدیر عملیاتی شرکت سیمنتک با تجزیه و تحلیل برنامه نویسی استاکس نت و رمز گشایی کد آن دریافت که به احتمال زیاد متهم پشت پرده حمله به ایران، اسرائیل است. هرچند یارانه های نیروگاه اتمی بوشهر از این ویروس پاکسازی شدند، اما این حمله به نیروگاه اتمی بوشهر، خود گواهی بر امکان حملاتی از این دست به مسئولین بود.

نمونه دیگری از این دست حملات، حمله آئورا بود. در سال 2009 میلادی، گوگل و چند شرکت دیگر مورد هجوم حملات سایبری قرار گرفتند که در این سری حملات، هکرها به اطلاعات حیاتی و خصوصی این شرکت ها دست پیدا کردند.

 

آژانس امنیت ملی آمریکا

آژانس امنیت ملی آمریکا زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می شود. این سازمان در سال 1952 تأسیس شد و بالغ بر 100 هزار نفر پرسنل دارد. این افراد در آمریکا و ایستگاه های شنود مستقر در خارج، مشغول به فعالیت می باشند. وظیفه اصلی این نهاد امنیتی، نظارت بر مخابرات و فعالیت های ماهواره ای و کشف رمز در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط دنیا است.

بی شک ارتباطات افراد بر روی شبکه اینترنت نیز تحت کنترل شدید این آژانس قرار دارد. این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا بوده و از محرمانه ترین سازمان های جاسوسی در جهان به شمار می رود. مرکز آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینی به وسعت 9 هکتار در فورت مید ایالت مریلند است.

باید گفت کارکرد اصلی و عمده آژانس امنیت ملی آمریکا، تأمین اشراف اطلاعاتی است. اشراف اطلاعاتی توسط این نهاد از طریق رصد کاربران در فضای مجازی و بطور مشخص در فضای اینترنت رقم می خورد. در حقیقت اینترنت که پدیده ای اساساً نظامی بوده و اولین بار توسط وزارت دفاع آمریکا به کار گرفته شد، بستر لازم را برای تأمین اشراف اطلاعاتی توسط آژانس امنیت ملی مهیا ساخت. این نهاد امنیتی که یکی از مهمترین نهادهای امنیتی جامعه اطلاعاتی آمریکا به شمار می رود، با رصد فعالیت های کاربران در اینترنت و جمع آوری اطلاعات درست و غلط این کاربران و دسته بندی آن ها در ابر کامپیوترهای مستقر در فورت مید ایالت مریلند، بانک اطلاعاتی عظیمی را فراهم می آورد. این بانک اطلاعاتی نیز در موقع ضرورت مورد استفاده دستگاه های امنیتی آمریکایی قرار می گیرد. ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2005 با ژنرال کیت الکساندر است.

 فرماندهی سایبری آمریکا

فرماندهی سایبری آمریکا

فرماندهی سایبری آمریکا جزئی از آژانس امنیت ملی آمریکا مشهور به NSA است. فرمان تشکیل فرماندهی سایبری آمریکا توسط رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در تاریخ 23 ژوئن 2009 به فرماندهی استراتژیک ایالات متحده داده شد و در سپتامبر همان سال این نهاد شروع به فعالیت نمود.

آژانس امنیت ملی آمریکا که وظیفه طراحی، خرید و نگهداری زیرساخت های ارتباطی وزارت دفاع را بر عهده دارد، برای چند دهه، شبکه های وزارت دفاع را اداره می کند و قرار است پشتیبانی های لازم را از فرماندهی سایبری آمریکا به عمل آورد.

هدف از تأسیس فرماندهی سایبری ایالات متحده آمریکا طراحی، رصد، ایجاد هماهنگی و اجرای عملیات مورد نظر آمریکا در فضای سایبر است. تأمین امنیت مداوم و دفاع از شبکه های اطلاعاتی و دفاعی پنتاگون و همچنین حمایت و پشتیبانی از سایر منابع فضای سایبری نیز بر عهده این فرماندهی است. در مجموع می توان گفت این نهاد انواع حمایت سایبری از پنتاگون و منافع آمریکا را بر عهده دارد.

در ماه می سال 2009، ژنرال کیت الکساندر در گزارشی خطاب به کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا نظرات خود را چنین ابراز داشت: به عقیده شخصی من، تنها راه مقابله با اقدامات جاسوسی یا جنایات سایبری، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه است. اگر رویکرد رسمی آمریکا چنین باشد می توان منتظر نتایج خوبی بود. چینی ها بیشترین حجم حملات را به زیرساخت های شبکه ای غرب انجام می دهند که حمله اخیر به شبکه الکترونیکی آمریکا از جمله آن ها بود. اگر بپذیریم که این حمله سازماندهی شده بوده است، به عقیده من چاره ای نیست جز اینکه منبع اصلی این حمله از کار بیفتد. تنها مشکل موجود این است که اینترنت ذاتاً فاقد هرگونه مرز است و اگر ایالات متحده بخواهد ردای پلیس جهانی را بر تن کند شاید نتایج قابل قبولی حاصل نشوند.

 

اجزای فرماندهی سایبری آمریکا

فرماندهی سایبری آمریکا از اجزاء مختلفی تشکیل شده است:

 فرماندهی نیروهای سایبری ارتش (نیروی زمینی)

فرماندهی فن آوری و شبکه، نهمین فرماندهی دیجیتالی ارتش

قسمتی از اولین فرماندهی اطلاعات عملیات (زمینی)

فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا

• فرماندهی ناوگان سایبر ایالات متحده آمریکا ناوگان دهم

فرمانده جنگ شبکه ای نیروی دریایی

فرماندهی عملیات دفاع سایبری نیروی دریایی

عملیات نیروی دریایی اطلاعات

نیروهای ضربتی مشترک

• نیروی هوایی سایبری

تیپ هوایی جنگ شبکه ای

تیپ هوایی عملیات اطلاعات

تیپ هوایی مخابرات رزمی

• فرماندهی سپاه فضای سایبری نیروهای دریایی (سپاه تفنگداران دریایی)

 

هنوز مشخص نیست که آیا فرماندهی سایبری در دفاع از شبکه های غیر نظامی هم فعال خواهد بود یا خیر؟ نگرانی ای که در این خصوص وجود دارد این است که آیا پنتاگون و آژانس امنیت ملی آمریکا که وظیفه حفاظت از شبکه های رایانه ای نظامی آمریکا را برعهده دارند، آیا این کار را در خصوص شبکه های رایانه ای غیرنظامی نیز انجام می دهند. بنابر گفته های ویلیام جی لین، معاون وزیر دفاع آمریکا، قرار است که فرماندهی سایبری به طور مستمر به حراست از کلیه شبکه های رایانه ای وزارت دفاع بپردازد. همچنین این فرماندهی مسئولیت حراست از شبکه های نظامی را عهده دار بوده و مسئولیت شبکه های رایانه ای غیر نظامی بر عهده اداره امنیت داخلی (Department of Homeland Security) باقی خواهد ماند.

 

جنگ های سایبری اولویت جدید ایالات متحده آمریکا

وجود یک ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا در فرماندهی سایبری نشان می دهد که پنتاگون حساب ویژه ای روی جنگ های سایبری باز کرده است. کارشناسان نظامی آمریکایی معتقدند وزارت دفاع آمریکا هر روز با ده ها هزار حمله در فضای سایبری روبرو است، که اخیراً به اوج خود رسیده است.

واقعیت این است که در دنیای امروز، میزان حملات و نبردهای سایبری هر روز در حال افزایش است. در این میان کشوری همچون چین با در اختیار داشتن گروهی از بهترین هکرها در صف اول کشورهای قدرتمند در نبردهای سایبری به حساب می آیند.

چینی ها از سوی مقامات غربی متهم به حملات سایبری به گوگل و 20 شرکت بزرگ دیگر هستند. آمریکایی ها نیز چین را مسئول حملات هماهنگ و زنجیره ای به رایانه های دولتی آمریکا در سال 2003 می دانند. هکرهای کره شمالی و روسیه در ردیف های بعدی متهمان به حملات گسترده در فضای سایبر هستند.

 

نتیجه گیری

بی شک فضای سایبر در حال تبدیل شدن به یک میدان جدید به منظور پیگیری عملیات های نظامی است و به اعتراف کارشناسان نظامی فضای سایبر به عنوان پنجمین عرصه نبردهای نظامی در حال ظهور است. از آنجا که بخش اعظم چنین حملاتی از طریق بستر اینترنت و شبکه های به هم پیوسته رایانه ای صورت می پذیرد لذا رصد فعالیت کاربران در این فضا از اهمیت زیادی برخوردار است.

ایالات متحده آمریکا با کمک آژانس امنیت ملی (NSA) اشراف اطلاعاتی لازم را در فضای اینترنت فراهم می آورد. در این میان، حلقه مفقوده، وجود یگانی است که حوزه عملیاتی آن مشخصاً فضای سایبر باشد تا هم حمله و هم دفاع را به دوش بکشد. ایالات متحده آمریکا در این عرصه پیشگام بوده و در سال 2009 اقدام به تأسیس فرماندهی سایبری نمود تا علاوه بر دفاع در برابر حملات سایبری کشورهای دیگر، تدابیر لازم را برای حمله به زیرساخت های سایر کشورها طراحی و عملیاتی نماید.