ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

نفربر نظامی Patria AMV

نفربر نظامی Patria AMV

نفربر نظامی Patria AMV یک نفربر عملیاتی و شناسایی فوق پیشرفته، ساخت صنایع نظامی فنلاند و جزو سه نفربر برتر جهان است. نفربر Patria AMV، یک نفربر هشت چرخ است که نمونه اولیه این نفربر در سال 2001 طراحی و در سال 2003 تحویل نیروی زمینی فنلاند شد. یکی از ویژگی های این نفربر این است که به سیستم های بسیار قوی رادیویی و ارتباطی و همینطور سلاح های بسیار متفاوت با دیگر نفربرها مجهز است.

نفربر نظامی 

این نفربر 8 چرخ علاوه بر اینکه در آب حرکت کند و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت می تواند برجک این نفربر شبیه به تانک است و همچنین این قابلیت را دارد که به یک توپ 76 میلیمتری تجهیز شود. این تانک به سیستم های دید در شب، دوربین تا برد 6 کیلومتر و همچنین سیستم های RWE34 مجهز است. سیستم RWE34 قادر است با استفاده از تصاویر ماهواره ای راه درست را به سرنشینان بدهد و همچنین به کمک این سیستم، قادر است از محل مربوط عکسبرداری کند و آنرا به مرکز فرماندهی بفرستد. در کل یک نفربر عملیاتی و شناسایی است.

 

سیستم های جنگ افزاری

وجود برجک arecson سبب شده تا این نفربر به قوی ترین و بهترین سیستم های جنگ افزاری تجهیز شود. می توان از این سیستم های جنگ افزاری، به 6 راکت ضد تانک و نفربر، دو توپ هوایی 40 میلیمتری، توپ 78 میلیمتری و 3 راکت انداز زمین به هوا اشاره نمود. همچنین Patria جزو معدود نفربرهایی است که می تواند به توپ ضد هوایی و آن هم به دو دستگاه تجهیز شود.

این نفربر می تواند با بهره گیری از سیستم های جی اک سشیون 5 و با استفاده از برجک arecson، اهداف هوایی را به طور دقیق شناسایی و مورد هدف قرار دهد. در اصل، هدف اصلی فنلاند برای ساخت Patria یک نفربر آبی خاکی، عملیاتی و شناسایی بود. همانطور که می دانید اکثر نفربرها به کالیبرهای 7.62 مجهز هستند و جالب است که بدانید Patria قادر است به دو قبضه از این کالیبر، تجهیز شود.

باید خاطرنشان کرد که از لحاظ دارا بودن جنگ افزار، نفربر Patria هیچ گونه رقیبی در جهان ندارد. یکی دیگر از ویژگی های برجسته Patria در قدرت آتش توپ 78 میلیمتری آن است و همچنین توپ ضد هوایی آن که تاکنون امتحان خود را بارها پس داده است.

در اکثر مواقع، این توپ ضد هوایی برای انهدام بالگرد ها به کار گرفته می شود که در این امر بسیار موفق بوده است چراکه سیستم OIV8 که یک سیستم هدایت گر است به راحتی می تواند بالگرد ها با سرعت 100 تا 200 کیلومتر در ساعت را شناسایی کند و به صورت اتوماتیک واکنش نشان دهد.

یکی از همین ویژگی های جنگ افزاری این نفربر وجود سیستم های PATRIO است که ساخت خود کشور فنلاند است. سیستم PATRIO برای اهداف هوایی طراحی شده است و وظیفه واکنش به حملات هوایی را بر عهده دارد. این سیستم توپ ضد هوایی و سه راکت را کنترل می کند که به محض رهگیری هدف، آنرا به صورت خیلی دقیق و به صورت اتوماتیک مورد هدف قرار خواهد داد.

نفربر نظامی

طبق گفته مهندسین نیروی زمینی فنلاند، امکان موفق بودن این سیستم در انجام ماموریت ها، 90 درصد است. این در حالی است که آمریکا از این سیستم استفاده نمی کند. از اینها گذشته به برجک این نفربر می رسیم که در نوع خود بی نظیر است. این برجک می تواند در عرض 6 ثانیه یک چرخش کامل 360 را انجام دهد و همچنین قادر است به تعداد زیادی تجهیزات و سیستم های جنگ افزاری تجهیز شود. این نفربر قادر است به برجکی مانند تانک و به اندازه و بزرگی همان برجک ها تجهیز شود و قادر است به یک توپ 90 میلیمتری برای این کار تجهیز شود.

یکی دیگر از ویژگی های Patria دارا بودن یک توپ بسیار مخصوص و منحصر به فرد است. این توپ CARTIO نام دارد که می تواند اهداف هوایی و زمینی را مورد هدف قرار دهد یعنی هم می تواند اهداف زمینی را مورد هدف قرار دهد و هم می تواند بر علیه بالگرد ها استفاده شود.

سیستم دیگر RWE34 نام دارد که این سیستم وظیفه شناسایی هواگردها و خودروهای نظامی در منطقه را بر عهده دارد که البته این سیستم تا 30 کیلومتر برد دارد که البته بسیار گران قیمت است و همچنین ساخت آن فقط به کشورهایی چون ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، فنلاند، لهستان، انگلستان، اسپانیا، چین و مکزیک ختم می شود.

سیستم دیگر RDW3 نام دارد که وظیفه اصلی آن عکسبرداری، گرفتن فیلم، قابلیت دادن دید تا برد 5 کیلومتری به سرنشینان را دارا است. تمام این سیستم ها به شکل نمایشگر مانیتوری هستند که این کار اگرچه از نظر اقتصادی اصلا به صرفه نیست ولی واقعا کاربرد خاصی در نفربر دارد.

در مورد سیستم های رادیویی و ارتباطی باید گفت که این نفربر به سیستم های ETJA33 و TYJ67 تجهیز است. این سیستم های رادیویی یک نمونه از شاهکار های مهندسین نیروی زمینی فنلاند هستند که در دنیا نظیر ندارد. با استفاده از این سیستم های رادیویی سرنشینان می توانند در سیستم های ارتباطی دشمن اعم از تانک ها و نفربرها دخالت کنند. در واقع همان استراق سمع هست که منافقین در زمان جنگ ایران و عراق از این کار برای پی بردن به برنامه ها و نقشه های نیروهای ایرانی استفاده می کردند.

 نفربر نظامی

زره، استفاده ها، نمونه ها و توضیحات کلی

در واقع توضیح و توصیف این نفربر نیاز به صفحاتی زیادی دارد، چراکه علاوه بر دارا بودن سیستم های رادیویی، سیستم های ماهواره ای جی پی اس، جنگ افزارهای قدرتمند مانند راکت اندازهای زمین به هوا و ضد تانک، دو توپ ضد هوایی، دو کالیبر 7.62 نیز دارد که افزوده می شود به آن، سیستم های رهگیری هواگردها تا برد 8 کیلومتر، سرعتی معادل 120 کیلومتر در ساعت، سرعتی معادل 11 کیلومتر در ساعت در آب، حمل بیش از 11 نفر و مجهز بودن به انواع سیستم های شناسایی و تشخیص و تصویر برداری.

تمام این ها نشانه بهترین نفربر دنیا و بی نظیر ترین نفربر تاریخ است. Patria قابلیت مقاومت بیش از حد در جلوی آرپی جی دارد و زره بسیار مقاومی دارد که طبق گفته مهندسین نیروی زمینی فنلاند، بهترین زره نفربر در جهان است. این نفربر قادر است به بیش از 11 برجک متفاوت با استفاده متفاوت تجهیز شود. نفربرهایی قابل قیاس با این نفربر نیستند چه از لحاظ زره و جنگ افزار و چه از لحاظ سیستم های رادیویی، حفاظتی و ماهواره ای.

در واقع می توان گفت نفربری بی نظیر، پر سرعت، مدرن و قدرتمند است، نفربری که قادر است با تهدیدات هوایی و زمینی همزمان مقابله کند. استفاده از یک توپ 78 میلیمتری برای یک نفربر بسیار زیاد است و می تواند حتی وظیفه یک تانک را انجام دهد ولی باید خاطرنشان کرد که طبق گفته سایت FCN، ساخت و تولید این نفربر تا سال 2020 ادامه خواهد داشت و بیش از 7000 دستگاه تا سال 2010 به نیروی زمینی فنلاند پیوسته است. این نفربر جزو نفربر هایی است که در عین حرکت، قادر به شلیک است.

 نفربر نظامی

 

اطلاعات کلی

کشور سازنده :         فنلاند

وزن :                   26000kg

طول :                   7.7m

عرض :                 2.8m

ارتفاع :                 2.3m

سرنشینان :              13 نفر

نیروی حرکت :         800km

سرعت در آب :        11 کیلومتر در ساعت

سرعت در خشکی:     120 کیلومتر در ساعت