ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

رژیم غذایی مناسب جهت شاغلین

رژیم غذایی مناسب جهت شاغلین

رژیم غذایی مناسب یکی از اصول مهم در حوزه پزشکی و سلامت است که توصیه های زیادی در مورد آن توسط کارشناسان تغذیه انجام گرفته است اما اکثر افراد شاغل به علت شغل‌شان و رژیم‌های اشتباه درمانی خودشان، وعده‌های غذایی خود را تغییر می‌دهند و این موضوع سبب به خطر افتادن سلامتی‌شان می‌شود.

هرم غذایی شامل گروه‌های کربوهیدرات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات و پروتئین‌ها است که باید هر کدام از این گروه‌ها را به مقدار متعادل توجه فراوانی نمود. با توجه به سه شرط اصلی تنوع (استفاده از گروه‌های غذایی متنوع)، تعادل (به اندازه خوردن مواد‌غذایی) و متناسب (توجه به وضعیت فیزیولوژیکی، پاتولوژی و جنس) در رژیم‌غذایی باید به سهم مواد‌غذایی هر یک از این گروه‌ها هم آگاه باشید.

گروه‌های غذایی کربوهیدرات 6-11 سهم که شامل یک کف دست نان سنگگ (صبحانه)، دو کفگیر برنج (نهار) و دو کف دست نان است و مجموعا 6 سهم را به خود اختصاص می‌دهند. سبزیجات و میوه‌ها هر یک 3-5 سهم است که می‌توانید به صورت یک لیوان سبزی خام یا سبزی پخته‌شده در غذا (مثل کرفس، قورمه سبزی) مصرف کنند.

لبنیات‌ 2-4 سهم که به صورت میانگین برای افراد سه سهم به صورت یک لیوان ماست، شیر، 45 گرم پنیر کافی است. البته گفتنی است که نوجوانان در حال رشد 4 سهم باید در برنامه غذایی خود داشته باشند.

متخصصان تغذیه در مورد سهم پروتئین‌ها، سه سهم را به صورت کباب یا تخم مرغ توصیه میکند. در مورد افراد شاغل با توجه به شغل‌شان (کار فیزیکی، شبانه و بی‌تحرکی) به غیر از توجه به سهم غذایی در برنامه خود باید به صرف جبران آن مثل ویتامین D (شاغلین شبانه)، کربوهیدرات (شاغلینی که کار شبانه می‌کنند) و افرادی که میزنشین هستند به تحرک خود توجه نمایند.