ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

جاذبه های گردشگری گرجستان

 آشنایی با کشور گرجستان

آشنایی با کشور گرجسـتان

 

پایتخت و بزرگترین شهر

زبان رسمی

نوع حکومت

مساحت

جمعیت

واحد پول

منطقه زمانی

نوع تقویم

جهت رانندگی

دامنه اینترنتی

پیش‌شماره تلفنی

تفلیس

گرجی

جمهوری دمکراتیک

69.700 کیلومتر مربع

4.661.401 نفر (2006)

لاری  

CET (ساعت جهانی+۴)

میلادی

راست

.ge

+۹۹۵
 

گرجستان یکی از کشورهای زیبای قفقاز در منطقه اوراسیا (مرز میان اروپا و آسیا ) بر کرانه دریای سیاه به پایتختی تفلیس است که در میانه و غرب قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) واقع شده است و از شمال با فدراسیون روسیه ، از شرق با جمهوری آذربایجان ، از جنوب با ارمنستان و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم با دریای سیاه همسایه است.

گرجستان کشوری کوهستانی و پرباران می‌باشد که پهناوری آن ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع (۱۲۱ام) است و جمعیت آن ۶/۴ میلیون تن (آمار ۱۳۸۷) می‌باشد. بیشتر مردم گرجستان مسیحی هستند و ۸۴ درصد آنان از نژاد گرجی هستند و به زبان گرجی صحبت می‌کنند که البته دارای خط ویژه خود نیز می‌باشد. سایر نژادهای ساکن در گرجستان ، آذری ، روسی، آبخازی و اوستیایی هستند.

گرجستان ، تاریخ و فرهنگ پربار و کهنی دارد به گونه ای که انسان‌های اولیه را می‌توان در قفقاز جنوبی و به ویژه در گرجستان، خیلی پیش از دوره پارینه سنگی ردیابی کرد. جمجمه انسان اروپایی نژاد که یک میلیون و هشتصد هزار (۱٫۸۰۰٫۰۰۰) سال پیش زندگی می کرده ‌است، در حفاری‌های اخیر در ناحیه دمانیسی به دست آمده‌است. اواخر عصر مفرغ و اوایل عصر آهن، سراسر گرجستان پیشرفت وسیعی را در حوزه اقتصادی شاهد بود که همراه با سطح بالایی از صنایع دستی، گسترش روابط تجاری و توام با افزایش نابرابری‌های اجتماعی بود. در اواخر نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد حضرت عیسی (ع)، شرایط لازم برای ظهور یک جامعه طبقاتی ایجاد شده بود که همزمان با قدرت گرفتن آشوری‌ها، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمین بین النهرین در گرجستان سکنی گزیدند و بعدها امپراتوری اورارتو را تشکیل دادند.

قلمرو اورارتو در زمان خود وسیع ترین امپراتوری به شمار می‌رفت. در قرن هفتم پیش از میلاد، همزمان با آغاز دوره ضعف اورارتو، آریایی‌ها پادشاهی ماد را تاسیس کردند. با قدرت گرفتن ماد و شکست خوردن اورارتو، مادها حوالی ارمنستان امروزی ساکن شدند که نتیجه ترکیب این دو قوم (گرجی و آریایی) قوم ارمنی بود. در اوسط قرن ششم پیش از میلاد ، هخامنشیان جایگزین مادها در حکومت بر جنوب گرجستان باستان شدند. قرن‌های ششم تا چهارم پیش از میلاد، دوره استحکام قبایل کارتلی، عمدتاً ساکنان گرجستان شرقی شد و کشمکش بین کنفدراسیون‌های مختلف گرجی در نهایت منتج به تشکیل پادشاهی ایبریا به پایتختی متسختا شد.

از آن پس، تاریخ گرجستان با تاریخ امپراتوری‌های بزرگی همچون ایران ، یونان ، روم ، عثمانی و... گره خورد و همواره حکومت بر آن، عامل جنگ بین قدرتمندان تاریخ بود و حتی تا در عصر معاصر نیز ادامه داشت.  گرجستان یکی از نخستین کشورهایی است که در سده‌های چهارم و پنجم میلادی ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور برگزید. تاریخ و فرهنگ گرجستان با ایران مشترکات بسیاری دارد چرا که این کشور مدتها جزئی از ایران بوده است. در دوره صفویه، مادر بیشتر شاهان، گرجی بودند و گرجی‌ها در بسیاری از مناصب کشوری و لشکری حضور داشتند. در دوره قاجاریه ، ایران و روسیه ۱۲ سال با یکدیگر جنگیدند که در سال ۱۱۹۲ هجری خورشیدی (۱۸۱۲ میلادی/۱۲۲۸ قمری) طبق پیمان‌نامه گلستان، گرجستان رسماً از ایران جدا شد و به خاک روسیه تزاری پیوست. گرجستان در دی ۱۳۷۰ مصادف با دسامبر 1۹۹۱ از شوروی اسقلال یافت.

گرجستان پس از استقلال در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱) ، برسر جمهوری‌های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا با روسیه اختلاف داشت، چرا که روسیه اجازه نمی‌داد که گرجستان، حاکمیت خود را در این دو منطقه اعمال کند. ولی به دلیل ضعف گرجستان و نیز نزدیکی دولت وقت به روسیه ، این کشور تن به مصالحه با روسیه داد و پذیرفت که در امور جمهوری‌های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا دخالت نکند و با حضور نیروهای روسی در این دو منطقه مخالفتی نداشته باشد. اما پس از انقلاب گل رز در سال ۱۳۸۲ در گرجستان که با پشتیبانی آمریکا صورت گرفت و منجر به برکناری دولت متمایل به روسیه و روی کارآمدن دولت غربگرای میخاییل ساکاشویلی شد که اوضاع سیاسی این کشور را دگرگون کرد و سیاست دوری از روسیه و نزدیکی به غرب (به ویژه آمریکا) را در پیش گرفت. همچنین این کشور خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد.

نام بین‌المللی گرجستان، جرجیا (Georgia) می‌باشد که در بیشتر جهان به این نام خوانده می‌شود. کشور گرجستان به ۸ استان، یک منطقه خود مختار به نام اوستیای جنوبی به مرکزیت تسخینوالی ودو جمهوری خودمختار به نام‌های آجاریا به مرکزیت باتومی و آبخازیا به مرکزیت سوخومی تقسیم می‌گردد.

شهرهای بزرگ گرجستان

  شهر استان جمعیت  
 

  تفلیس

  کوتایسی

  باتومی

  روستاوی

  زوگدیدی

  گوری

  پوتی

  سوخومی

   سناکی

   سامتردیا

تفلیس

ایمرتی

آجاریا

کومو کارتلی

سامگرلو-زمو سوانتی

شیدا کارتلی

سامگرلو-زمو سوانتی

آبخازیا

سامگرلو-زمو سوانتی

ایمرتی

۱,۱۵۲,۵۰۰       

۲۱۰,۵۰۰

۱۸۰,۰۰۰

۱۱۶,۷۸۶

۷۵,۹۰۰

۴۹,۵۰۰

۴۷,۹۰۰

۳۹,۱۰۰

۳۲,۲۸۴

۳۱,۴۵۲
 


سرزمین گرجستان از نظر اقلیمی منحصر به فرد است و در هر چهار فصل سال دیدنی است به طوری که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه ، هوای تابستانی در میان نخل‌های بلند و همیشه سبز حکم فرماست و در تپه ماهورهای پای کوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری برقرار است در حالیکه در کوهستان، مه غلیظی وجود دارد که همچون ابری با ریزش برف و باران همراه ‌است و قلل قفقاز بزرگ همچون قازبگی و سایر کوه‌ها، از برف ضخیم پوشیده شده‌اند. در مجموع آب و هوای گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین، توده‌های هوای اشباع شده از بخارات آب دریای سیاه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربی باعث بارندگی متناوب می‌شود.

جاذبه های گردشگری

کشور زیبا و آزاد گرجستان بواسطه تغیراتی که در چند سال اخیر در سیستم حکومت انجام گرفت این کشور را به یک کشور قانونمند با قوانین محکم تبدیل کرده است که همه موظف به رعایت قوانین هستند از این رو در این کشور چیزی به نام رشوه و باج وجود ندارد که در صورت مشاهده حداقل 3 تا 8 سال زندانی گریبان گیر رشوه دهنده و رشوه گیرنده خواهد شد. از نظر امنیت اجتمایی نیز ، توریستها و مردم این کشور به واسطه مدیریت قوی و درست مسئولان و همچنین تبعیض ناپزیری قوانین ، فوق العاده آسوده زندگی میکنند و در هر ساعتی از شبانه روز ، مردم  و خصوصا زنان ودختران با آرامشی کامل در خیابانها بدون کوچکترین مزاحمتی قدم میزنند و جالب اینکه در این کشور دزدی وجود ندارد. امنیت اجتماعی همراه با آزادی موجود در گرجستان در کنار جاذبه های خیره کننده گردشگری ، گرجستان را به یکی از اهداف توریستی جهانیان تبدیل کرده است که این موضوع باعث رونق چشمگیر اقتصادی برای این کشور شده است.

عید پاک

عید پاک یکی از مهمترین جشن های مذهبی است که همه ساله برگزار می گردد و جزء تعطیلات رسمی گرجستان به شمار می آید. اعتقاد مسیحیان بر این است که در چنین روزی، مسیح توسط سربازان رومی به صلیب کشیده و پس از آن دوباره زنده شد و این اتفاق نشانه ای است برای روز رستاخیز. از طرفی دیگر، مسیحیان تخم مرغ را به عنوان نمادی برای رستاخیز در نظر می گیرند.  زمانی که جوجه پوسته تخم مرغ را شکسته و از آن خارج می شود مانند آن است که از یک قبر خارج شده و زندگی جدید خود را آغاز می کند. به همین دلیل استفاده از تخم مرغ های رنگی در روز عید پاک در میان مسیحیان بسیار رایج است. بیشتر تخم مرغ های رنگ شده به رنگ قرمز هستند و مسیحیان، رنگ قرمز را به نشانه خون مسیح که در هنگام به صلیب کشیده شدن، بر زمین ریخته است، در نظر می گیرند.

عید پاک نماد و نشانه های دیگری نظیر سبزه و خرگوش نیز دارد که سبزه، نشانه زندگی جدید و خرگوش، نماد زایش و باروری است. در روز عید پاک مردم گرجستان که اغلب مسیحی ارتدکس هستند به کلیساها میروند و با دعا و نیایش این روز را گرامی می دارند. پذیرایی از مهمانان با تخم مرغ های رنگی، شیرینی، گل و شراب و دیدار اهل قبور نیز از دیگر رسومی است که در این روز اجرا می شود.

تفلیس و چشمه های آب گرم

شهر تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان است که با مساحتی در حدود 726 کیلومتر مربع در کناره های رود خانه کرو و در دامنه رشته کوههای قفقاز در بخش مرکزی غرب گرجستان قرارگرفته و جمعیتی در حدود 1.345.000 نفر دارد. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت نیز داستان جالبی دارد. بر اساس یک افسانه قدیمی در قرن پنجم میلادی زمانی که پادشاه   Gogasili ، برای شکار به بیرون از شهر رفته بود شاهین دست آموزش که به دنبال یک قرقاول بود درون یک چشمه جوشان افتاد و سوخت و یا اینکه پرنده تیر خورده ، درون یکی از چشمه ها افتاد و شفا یافت که این اتفاق باعث کشف چشمه های آب گرم در این منطقه شد و شاه دستور ساخت شهری جدید در این منطقه را داد. نام شهر تفلیس نیز در واقع یک کلمه قفقازی به معنی گرم است كه به علت وجود چشمه هاي فراوان آب گرم اين منطقه به اين نام ناميده شده. اگر چه شهر تفلیس حدود 29 بار ویران و مجدد بازسازی شده ، اما ترکیب قدیمی شهر با خیابانهای سنگفرش باریک و مار پیچ ، بالکونهای با سبک قدیمی و کلیساهای باستانی تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده است مضاف بر اینکه شهر تفلیس پر از مجسمه های متنوعی است که این شهر را به موزه ای به گستره یک شهر بدل کرده است. مجسمه هایی از اساطیر گرجستان و جهان، از شخصیتهای داستانی مشهور و انواع دیگری از مجسمه ها با سبک های مختلف که به دست هنرمندان گرجی ساخته شده اند.

مجسمه مادر (Kartlis Deda)

کارتلیس دِدا ، که به معنای مادر گرجستان و نمادی برای تفلیس و گرجستان می باشد بر فراز بلندی های اطراف تفلیس و بر روی تپه های سولولاکی بنا شده و تقریبا از تمام نقاط شهر قابل رویت است. این مجسمه ۲۰ متری از آلومینیوم و به شمایل بانویی گرجی با لباس محلی ساخته شده که در دست راست وی شمشیری به معنای سلحشوری و تهدید دشمنان و در دست چپ، جامی از شراب، به نشانه مهمان نوازی و استقبال از دوستان قرار دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس، توسط مجسمه ساز چیره دست گرجی الگوجا آماشوکلی (Elguja Amashukeli) انجام شده است.

با تومی و سواحل دريای سياه

باتومی بندری مهم در جنوب غربی گرجستان و در ساحل دریای سیاه  است که گرجستان از طریق آن ، ارتباطات تجاری و مسافرتی خود را با قاره اروپا انجام می دهد و در عین حال می توان آنرا یکی از زیباترین و توریست پذیرترین بنادر و شهر های قفقاز نامید. در سال های اخیر دولت گرجستان با برنامه ریزی های توریستی عالی ، این شهر را با تمام زیبایی هایش به دنیا معرفی کردند. خصوصا طرفداران زیادی هم در بین مسافران ایرانی به دست آورده است.

موزه مرکزی باتومی واقع در خیابان چینچارولی و همچنین موزه علمی باتومی  واقع در خیابان چاوچاوادز ، نظر گردشگران بیشماری را به خود جلب میکند. در بخش مراکز تفریحی هم می توان به سالن موسیقی ایارا ، بار پریوت باتومی و بار هینیکن اشاره داشت که با جذابیت ها و خدمات خاص خود هر گردشگری را جذب خود میکند.

مراکز خرید باتومی

بانی در خیابان 4 مایاکووسکی

باتومی در خیابان 33 اگمشینیبلی

الامی در خیابان 33 اگمشینیبلی

مرکز تجاری مسکو در خیابان 132 پوشکینی

بخری در خیابان 80 جواخیشلی

پیست اسکی باکوری یانی (Bakurriyani)

باکوری یانی  منطقه ای است بسیار زیبا پوشیده از درخت در37 کیلومتری شهر بورجومی است. این منطقه زیبا بواسطه ارتفاع  بالا از سطح دریا و شیبهای متنوع  اهمیت زیادی برای اسکی بازان و علاقه مندان این رشته ورزشی دارد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1700 متر  است و اطراف آن پوشیده از جنگل های زیبا میباشد که عمدتا از درختان صنوبر تشکیل شده است. منطقه  مورد نظر اسکی که از امکانات بسیار زیادی برخوردار است منطقه ایست به نام کوه تا که ارتفاع این منطقه 2200 متر  از سطح دریا است.

آب و هوای این منطقه ، قاره ای و به واسطه نزدیک بودن به دریای سیاه رطوبت نسبتا بالایی دارد. این منطقه زمستانهای سرد  همراه با بارش برف زیاد و تابستانهای طولانی و گرم دارد. بارش سالانه برف  734 میلی متر است که عمق متوسط برف 64 سانتی متر میباشد. باکوری یانی علاوه بر اینکه محلی مناسبی برای اسکی ، اسکیت روی یخ و اسنو برد است بواسطه ارتفاع مناسبی که دارد یکی از جذاب ترین سایتهای پرواز با کایت و چتربازی در اروپا نیز است.

پیست اسکی گوداوری (Gudauri)

گوداوری یکی از مشهورترین کورورت اسکی گرجستان بشمار میرود. گوداوری در فاصله 120 کیلومتری تفلیس واقع شده است.  گوداوری برای اسکی بازان گرجی و همچنین برای خارجیان معروف است. در آنجا میتوان از چشم انداز زمستانی و آسمان زیبا و روزهای آفتابی لذت برد. گوداوری یکی از بهترین مرکز اسکی دنیا میباشد.

سوانتی (Svaneti)

سوانتی معروف به بام گرجستان ، یکی از مناطق باستانی گرجستان است که در استان های راچا لچخومی و کومو سوانتی و سامگرلو زمو سوانتی فرار دارد. سوانتی به دو بخش زمو سوانتی (سوانستان شمالی) و کومو سوانتی (سوانتستان جنوبی) تفسیم می شود. سوانتی در سرحدات سرشاخه های رود اینگوری قرار دارد. مستیا مرکز این ناحیه است که از چهار روستا به نام های  ستی، لانچوالا، لختاقی و ولاگامی تشکیل شده است که با شهرهای بزرگ گرجستان ارتباط هوایی دارد.

سوانتی متشکل از مناطق کوهستانی بوده و نیز مرکز کوهنوردی قفقاز است. کوهنوردان از جاهای مختلف برای صعود به قله های معروف اوشبا، جانگا وشخارا از رشته کوه های قفقاز مرکزی به این ناحیه عزیمت می کنند.

رقص سوانوری (Svanuri) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی منطقهٔ سوانتی در گرجستان است. منطقه کوهستانی سوانتی دارای زبان محلی و فرهنگ مخصوص به خود است و از دیگر مناطق شرقی گرجستان متمایز می گردد. رقص معمول این منطقه کوهستانی نیز با نمایش قدرت و توان بالا و حرکات پیچیده در پنجه‌های پا است.

موزه استالين

اين موزه در شهر گوري ، زادگاه استالين واقع شده است و شامل عكس ها مكاتبات و اسناد مربوط به آن دوران ، خانه زادگاه و زندگي تا 4 سالگيش و قطار مخصوص وي مي باشد. بازديد از اين موزه انسان را با بخشي از تاريخ قرن بيستم آشنا مي كند. اين شهر داراي قلعه چشمه و كليساي قديمي مي باشد.

شهر سنگي اوپليستيخه

اين شهربزرگترين شهر سنگي دنيا مي باشد كه در اصل تحت الفظي به معني معبد خدايان است. مهمترين آثار باقي مانده از دين پيكانيزم در اين محوطه باستاني وجود دارد و قديميترين سد ، داروخانه ، بازار، آمفي ﺗﺌﺎتر ،كليساي قديمي معروف به سن جورجي، معابد، زندان، سياه چال و كارگاه شراب سازي و داروخانه و صد ها اثر باستاني ديدني در آغوش طبيعت بي نظير يكي از مهمترين مكانهاي ديدني بين دو شهر تفليس و باتومي در نزديكي تفليس مي باشد.

کلیسای سامبا

کلیساهای کوچک و بزرگ تفلیس به جاذبه ای برای این شهر بدل شده اند. قدمت این کلیساها از کمتر از یک دهه تا بیش از چندین صده متغیر است. در این میان، کلیسایی وجود دارد که نسبت به سایر کلیساها و به رغم عمر کوتاهش از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. کمتر گردشگری وجود دارد که به تفلیس سفر کند و از این کلسیا دیدن نکند. این کلیسا سامبا  (Sameba) نام دارد.

کلیسای سامبا در بخش قدیمی شهر تفلیس و بر روی تپه الیا در منطقه آولاباری بنا شده است. سامبا در زبان گرجی به معنای تثلیث (در مسیحیت به مفهوم پدر، پسر، روح القدس) میباشد. کلیسای جامع تثلیث مقدس(Holy Trinity Cathedral) ، در بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی ساخته شده و از لحاظ ارتفاع، سومین کلیسای ارتودکس جهان به شمار می آید و تقریبا از تمام نقاط شهر قابل رویت است که با نور پردازی فوق العاده در شب، همگان را محسور و مبهوت خود میکند.

ارتفاع کلیسا ۹۷ متر است و دارای یک گنبد مخروطی شکل بر روی ۸ ستون می باشد. جنس گنبد از طلا بوده و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار دارد ۷٫۵ متر ارتفاع دارد. این کلیسای عظیم ، خود متشکل از ۹ کلیسای کوچک می باشد و علاوه بر این ، ۵ کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین این بنا واقع شده است. کل فضای این بنا معادل ۵۰۰۰ متر مربع و حجم آن بالغ بر ۱۳۷ متر مکعب می باشد. ارتفاع بناهای زیرین ۱۳ متر و ارتفاع کلیسا از سطح زمین تا نوک صلیب ۸۴ متر می باشد. جهت ساخت کف از سنگ مرمر و برای دکوراسیون از موزاییک استفاده شده است، همچنین نقاشی های این کلیسا کار گروهی به رهبری امیران گوگلیدزه می باشد.

فکر و ایده اولیه ساخت این کلیسا در اوایل سال ۱۹۸۹ میلادی و به مناسبت دو هزارمین سال تولد حضرت مسیح پدید آمد و در ماه می ۱۹۸۹ از سوی اسقف اعظم تفلیس، مسابقه ای بین المللی جهت ارائه طرح ساخت کلیسا، ترتیب داده شد. در مرحله اول و در حالی که بیش از صد طرح برای ساخت این بنا ارائه شد، هیچ یک مورد قبول واقع نشد و در نهایت طرح آرچیل میندیاش ویلی مورد پذیرش قرار گرفت. ساخت این بنا به علت اعتراض ها و نا آرامی های اجتماعی که در سال ۱۹۹۰ روی داد، شش سال به تعویق افتاد تا آنکه در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۵ با کمک تجار و مردم آغاز و در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۴ مصادف با روز سنت جرج ، توسط ایلیای دوم ، اسقف اعظم گرجستان و با حضور مقامات دولتی به بهره برداری رسید.

مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه های آموزشی، استراحتگاه و غیره میباشد. بسیاری از والدین مراسم غسل تعمید فرزندان را در این کلیسا برگزار میکنند و جوانان بسیاری این کلیسا را برای برگزاری مراسم سنتی ازدواج خود انتخاب کرده و زندگی مشترک را از این کلیسا آغاز می نمایند.

كليساي جواري

اين كليساي بي همتا بر فراز تپه اي در نزديكي شهر متسختي واقع شده كه هم بخاطر قداستش وهم طبيعت بي نظيرش محل عقد اكثر عروس و داماد هاي گرجي مي باشد. در اغلب مواقع هنگام گشت ، توريست ها با صحنه هاي زيبايي از جشن ازدواج آنها مواجه ميگردند.

كليساي مسختا

يكي از زيبا ترين و قديميترين كليساهاي گرجستان است كه پادشاه ، دست سازنده آنرا قطع نموده تا همانند آنرا نسازد. از ديگر آثار ارزشمند داخل اين كليسا نقاشي تصويري از عيسي مسيح وجود دارد كه هم چشمانش باز است هم بسته.

درياچه لاك پشت ها

این دریاچه بسیار زیبا و کوچک در يكي از پارك هاي تفليس واقع در دامنه شمالی کوه مقدس قرار دارد که ارتفاع آن سطح دریا 686.7 متر بوده و توسط آب نهر وارازی تغذیه می شود. حداکثر عمق آن به 2.6 متر میرسد و ميتوان با تله كابين از آن ديدن كرد که داراي امكانات قايق سواري ماهيگيري و شنا و... است. در فصل تابستان محل  مناسبی جهت تمدد اعصاب و پیاده روی و استفاده از هوای پاک و باطراوت آن میباشد.