ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

کنترل افسردگی و استرس

کنترل استرس و افسردگی امری اجتناب ناپذیر در روزگاری است که تنش، استرس و نگرانی، جزء جدایی ناپذیر آن است که عدم اهتمام در مهار آنها، زمینه نابودی روح و ذهن و جسم انسان را در بلندمدت و همچنین شور و هیجان زندگی در کوتاه مدت را فراهم می آورد. 

 

همه ما حالت های روحی مختلفی داریم که روی رفتارهای ما با دیگران تاثیر مسقیم دارند. مسلما هیچ کدام از ما دوست نداریم میکروب ها و ویروس های بیماری خود را به دیگران انتقال دهیم پس چرا سعی می کنیم روحیات بد خود را به آنها منتقل کنیم؟

زندگی همیشه فراز و فرود دارد. وقتی یک نفر با قلب شکسته به رختخواب می رود فرد دیگری تازه عشق واقعی خود را یافته است. هیچ گاه این چرخه امید و ناامیدی پایان نمی پذیرد. گاهی بودن در شرایطی که هیچ کنترلی روی آن ندارید و باید تصمیمی ناعادلانه اتخاذ کنید، واقعا دشوار است. صرف نظر از مشکلاتی که با آنها روبه رو هستید، این حرکت به جلو و تحمل است که هنگام مقابله با سختی ها بسیار اهمیت پیدا می کند.

دو روحیه ای که همیشه دوست داریم از آنها دور باشیم، استرس (نگرانی، ترس، ناامیدی، گیجی و عصبانیت) و ناراحتی است. ما حق انتخاب داریم؛ می توانیم خود را آرام کنیم یا ناراحتی ها را افزایش دهیم. 

زندگی در افسردگی، استرس یا عصبانیت علاوه بر آسیب رساندن به روح و ذهن انسان، برای جسم نیز مضر است. ما انسان هایِ پر انرژی هستیم، شور و هیجان داریم و هر کدام از حالت های روحی ما طنین خاص خود را دارند. بنابراین، طنین آن را به بهترین شکل عوض کنید. روحیه خود را تقویت کنید.

شما می توانید با همه حس های خود روحیه تان را تغییر دهید. (البته حس چشایی را چندان توصیه نمی کنیم زیرا ممکن است منجر به پرخوری شود). اما می توانید با فکرهای خوب، فعالیت های زیاد و کلمات موثر، روحیه خود را عوض کنید.

حالت های روحی و رفتار ما ناشی از تفکرات ما هستند. همه موارد این مطلب کمک می کنند تا از فکر و همچنین گذشته های تلخی که باعث ناراحتی و عصبانیت شما می شوند، بیرون بیایید. راهکارهای زیر باعث می شوند در حال - زمان مملو از آرامش - زندگی کنید. 

دنبال جلب رضایت دیگران نباشید

غیرممکن است که همه از شما راضی باشند. به این مساله شک نداشته باشید. تلاش برای جلب نظر همه مردم دنیا و برآورده کردن انتظار همه اطرافیان، هیچ نتیجه ای جز ناامیدی و سرخورد‌گی در پی ندارد.

در اینجا راهکار مناسب تری برای ریشه کن کردن ناراحتی ها و نگرانی ها در زندگی وجود دارد: روی تفکرات خود در مورد خودتان تمرکز کنید. چه اهمیتی دارد دیگران در مورد ما چه فکر می کنند؟ اگر از آنچه هستید راضی و خوشحالید و می دانید اشکالات کارتان کجاست و باید آن را برطرف کنید، پس دیگران را رها کنید. زندگی بسیار بزرگ تر و ارزشمندتر از آن است که دنبال جلب توجه دیگران باشید.

فکر کنید، آیا این مساله بعدها نیز آزاردهنده خواهد بود؟

نخستین چیزی که باید از خود بپرسید این است که آیا این افکار منفی در آینده نیز روی کارهای من تاثیر منفی خواهد داشت؟ آیا این تفکرات کیفیت زندگی مرا تغییر می دهند؟ واقعیت این است که این نوع نگرانی های معمولا به طور موقت آزاردهنده هستند.

بنابراین، خود را در دو یا سه روز آینده تصور کنید و ببینید آیا هنوز هم از این مساله ناراحت خواهید بود! اصولا در اینگونه تفکرات متوجه می شوید که چنین مساله ساده ای به آن اندازه که تصور می کنید وحشتناک نیست و حتی شاید آن را به خاطر هم نیاورید. بنابراین سعی کنید مسایل به ظاهر بزرگ و واقعا کوچک لحظه های ناب زندگی شما را از بین نبرند.

گاهی برای جلب توجه دیگران تلاش می کنیم و اگر موفق نشویم نگران و غمزده به جنگ با آن می رویم. اما چند روز بعد فراموش می کنیم چرا این کار در آن زمان برایمان اینقدر اهمیت داشته است؟ جعبه ابزار مغز در این مواقع به شما کمک می کند تا اتفاق های زندگی خود را اولویت بندی کنید.

درست «گوش کردن» را تمرین کنید

گاهی وقتی به حرف های طرف مقابل گوش می دهیم، فقط بخشی از آن را می شنویم. یعنی فقط بخشی از مغز ما گوش می کند و بخش دیگر مشغول فکر کردن در مورد پاسخ یا قضاوت کردن در مورد طرف مقابل است. به جای این کار، صددرصد مغز خود را روی گوش کردن متمرکز کنید. تمرین کنید و یاد بگیرید وقتی کسی حرف می زند، همچون اسفنج که آب را جذب می کند، تک تک کلمات او را جذب کنید. به واکنش بدن هنگام گوش سپردن به دیگران توجه کنید. نتیجه این تمرین، آرامش بیشتر، هیجانات منفی کمتر و خونسرد بودن است.

به خود یادآوری کنید که تنها نیستید

غرق شدن در مشکلات و تصور اینکه در دنیا یکه و تنها هستید بسیار ساده و در این شرایط به یاد آوردن اینکه کسی هست که ما را دوست دارد و نگران ماست، بسیار دشوار است. یکی از بهترین راه های مقابله با سختی ها در زندگی این است که همیشه به یاد داشته باشید در زندگی تنها نیستید. شما افرادی در زندگی خود دارید که همیشه نگران شما هستند و ناراحتی های شما برایشان مهم است. حتی اگر فقط یک نفر را در زندگی دارید باز هم کافیست تا یادآوری کند که تنها نیستید. حتی در دنیای مجازی هم می توان دوستان غریبه ای داشت که احساسات مشابه شما دارند و می توانند به شما کمک کنند. به این ترتیب، به یاد داشته باشید تقریبا هیچ کس در زندگی تنها نیست.

کلمات مناسب انتخاب کنید

کلمات انرژی و تاثیرات خاص خود را دارند. با فکر کردن یا بیان کلماتی که باعث آرامش یا افزایش احساسات می شوند، حالت های روحی خود را تغییر می دهید. بهتر است برای داشتن روحیه بهتر کلمات زیر را به وفور تکرار کنید (یا حتی می توانید کلمات خاص خود را داشته باشید):

برای افزایش احساسات خوب:

•    بسیار خوب
•    معرکه
•    شکوهمند
•    عالی
•    فوق العاده
•    خوشایند

برای افزایش آرامش:

•    آرام
•    متین
•    با صفا
•    بی دردسر

«صبر» را تمرین کنید

این تمرین باید تمرین روزانه شما باشد. بسیاری از ما زمان صبر کردن را زمان تلف شده فرض می کنیم. اما این فرصتی برای فکر کردن، دیدن و اندیشیدن است. بار دیگر که در صف بانک، مطب دکتر، رستوران یا ... منتظر ماندید، سعی کنید به مسایل ارزشمند فکر کنید.

بدون قضاوت، به احساسات و واکنش های بدن خود توجه کنید. آیا مضطرب و عصبی هستید؟ هیجان زده هستید؟ خسته هستید؟ در کجای بدن خود این احساسات را درک می کنید؟ آیا درد در ناحیه قفسه سینه است یا در سر شما؟

یا می توانید توجه به مسایل خنثی را تمرین کنید. مثلا به تنفس خود فکر کنید.

به زمان های بد زندگی فکر کنید

شاید به هیچ عنوان ایده خوبی به نظر نرسد اما این کار هدفی در خود دارد: شاید با فکر کردن به گذشته های ناراحت کننده غمگین شوید اما منظور از فکر کردن به آنها، ناراحتی و افسردگی شما نیست. به این منظور است که به شما یادآوری کند شما آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. گاهی در هراس این هستیم که شاید مشکلات زندگی ما را از پای در آورد اما با فکر کردن به سختی هایی که در گذشته پشت سر گذاشته ایم، متوجه می شویم بسیار قوی تر از این حرف ها هستیم و با انرژی بیشتری به مقابله با آن سختی ها خواهیم رفت. اجازه دهید موفقیت های گذشته مجالی باشند برای موقعیت های آینده خود را ببینید. 

منظم باشید

انسان ها وقتی مشغله بسیاری دارند، فرصت کمی برای جمع‌وجور کردن خانه و زندگی خود دارند و شاید هر کجای خانه را ببینید آثار بسیاری از به‌هم ریختگی در آن به چشم بخورد. بنابراین، برای تمرین، از یک اتاق خانه شروع کنید. به طور مثال، آشپزخانه را انتخاب و تمرینات خود را آغاز کنید. هربار هر غذایی درست می کنید و می خورید، در همان لحظه همه ظرف ها را بشویید. میز و گاز را تمیز کنید. طوری رفتار کنید که اثری از حضور شما در آشپزخانه باقی نماند.

یا مثلا، اگر چیزی از دستتان روی زمین ریخت، همان لحظه با دستمال تمیز کنید و نگذارید بماند و این کثیفی ها ادامه پیدا کند.  با این تمرین، حواس خود را بیشتر به محیط اطرافتان جمع می کنید و احساس شادمانی بیشتری هم خواهید داشت.

شکرگزار باشید

یکی از بهترین کارهایی که برای بهبود روحیه خود می توانید انجام دهید، شکرگزاری است. به مدت 5 دقیقه برای همه چیزهایی که می توانید با چشمان بینید و با دست لمس کنید، شکرگزاری کنید. برای این کار اطراف را نگاه کنید یا در صورت امکان راه بروید و از خدا برای داشته های خود تشکر کنید.

می توانید در این کار منحصربه فرد باشید. به طور مثال، می توانید از اعضای بدن خود برای کارکرد خوبشان متشکر باشید. یا از افرادی ممنون باشید که در زندگی شما نقش موثری دارند. برای شغل، وسایل، اتومبیل و ... هم می توانید شکرگزار و ممنون باشید. این کار باعث می شود تا همه خوبی ها دیده شوند و مسایل آسان تر از آنچه هست، پیش بروند.

شاید این کار در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد اما به مرور متوجه می شوید اینگونه شکرگزاری چه تاثیر مثبتی در بهبود روحیه شما دارد. این کار حتی روی کارکرد جسم شما نیز موثر است. 

اندیشیدن را تمرین کنید

در کلان شهرها، ترافیک بسیار زیاد است و روزانه ساعت های زیادی از عمر خود را پشت چراغ قرمز های طولانی و اعصاب خوردکن سپری می کنیم و هیچ جز عصبانیت و کلافگی هم برای ما ندارد. اما این مشکل ناراحت کننده را می توان برطرف کرد. روی جعبه فرمان یک نوشته بنویسید «به رانندگی فکر کن». در طول مسیر، با موبایل خود صحبت نکنید و در طول رانندگی به مسایل جانبی هیچ توجهی نداشته باشید و به چیزهایی فکر کنید که در حالت عادی توجهی به آنها ندارید. به طور مثال، آیا بدن شما در این صندلی راحت است؟ آیا صندلی نرم یا سفت است؟ چطور دست خود را روی فرمان می گیرید؟ به صدای موتور ماشین توجه کنید.

با این کارها در واقع ذهن خود را به مسایلی معطوف می کنید که می تواند اضطراب ترافیک را از بین ببرد.