ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

تاثیر موسیقی بر کودکان

 تاثیر موسیقی بر کودکان

موسیقی، هنر بیان افکار و احساسات انسان و وصف جلوه‌های طبیعی به وسیله اصوات است. همان‌طور که با پیوستن کلمات، انسان‌ها مفاهیم را به یکدیگر منتقل می‌کنند، از ترکیب اصوات نیز احساسات درونی خود را آشکار می‌سازند. موسیقی چون هر هنر دیگری، بازتاب احساسات افراد و جوامع است.

حواس، وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است. اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می‌رسند و حواس و عواطف را تحریک می‌کنند و با ایجاد انرژی موجب انگیزه و فعالیت می‌شوند. نغمه‌های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک  ارتعاشات سلول‌های عصبی، احساس و انگیزه‌ای را تقویت و یا منتقل می‌سازند و بدین گونه به ما انرژی در انجام فعالیت‌های روزمره  می‌بخشند.

با خواندن این مطالب سوالی در ذهن شکل می‌گیرد:

آیا کودکان نیز مانند بزرگسالان از موسیقی و تاثیرات آن بهره می‌برند؟

کودکان با باطنی آسمانی و چهره ای پاک و معصوم با ویژگی های منحصربفرد و تقدیر خاص خود، پا به این دنیا می گذارند و ما مسئول هستیم که با تربیت شایسته و صحیح، این خوبی و پاکی را برایشان حفظ کنیم. کلید اصلی تربیت، درک شخصیت و خُلق و خوی کودک است تا در کنار آن بتوان استعدادها و تمایلات او را شناسایی و آنها را در مسیر توانایی های ویژه و خاص خودشان پرورش داد. لذا پایگاه آموزشی نگارستان، تحلیلی دارد بر تاثیر موسیقی بر کودکان، باشد که زمینه ساز موفقیت، شکوفایی و سلامت جسمی و روحی آنان در فردای زندگیشان گردیم، چیزی که کمترین رسالت ماست.

 

آرامش و اطمینان در ترنم موسیقی

همه افراد می‌توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. اما این که شخصی برچسب نابغه را به خود می‌گیرد به خاطر سرعت یادگیری اوست. موسیقی دقیقا روی سرعت یادگیری تأثیر می‌گذارد. اگر بتوان در سنین اولیه کودکی با موسیقی آشنا شد می‌توان در قدرت و سرعت یادگیری تاثیر عمیقی گذاشت. موسیقی قدرت حل مسئله را درکودکان بالا می‌برد، چون کودک در خلال نواختن و تمرین موسیقی، قوه تفکر خود را به کار می‌اندازد و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می‌پردازد. درنتیجه می‌آموزد تا در هر کاری از قوه عقل و منطق خود استفاده کند. پس کودکان نیز از موسیقی بهره می گیرند.

 

افزایش ضریب هوشی با آموختن موسیقی

آموزش موسیقی در طولانی مدت 7 امتیاز به میزان IQ یا ضریب هوشی کودکان می افزاید در حالی که آموزش هنرهای نمایشی 3 تا 4 امتیاز به ضریب هوشی آنها خواهد افزود. آموزش و فراگیری یک آلت موسیقی می‌تواند در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد. فراگیری نواختن یک آلت موسیقی موجب توسعه و بزرگ‌تر شدن قسمت چپ مغز کودکان می شود.  در نتیجه حافظه کودکانی که آموزش موسیقی دیده‌اند به نسبت سایرین ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

موسیقی می‌تواند همان‌گونه که در آوای پرندگان و سرود جویباران است در فضای زندگی کودکان مترنم شده و حسی از آرامش به آنها ببخشد. کودکانی که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می‌پردازند مهارت‌های اجتماعی بالایی را دارا هستند. کودکان در خلال گروه موسیقی یاد می‌گیرند که با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند و مهم‌تر از همه در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند چون در غیر این صورت نمی‌توانند کار عالی را ارائه دهند.

علاوه بر این کودک به صورت غیرمستقیم می‌آموزد که وقتی قطعه‌ای با مشارکت گروه نواخته می‌شود بسیار زیباتر از قطعه‌ای است که توسط او به صورت مجزا نواخته می‌شود. این درس بزرگ او را بیشتر به جامعه و افراد پیرامونش انس و پیوند می‌دهد. برهمین اصل مهارت دوستیابی در کودک شکل گرفته و او را قادر به ایجاد ارتباطات اجتماعی مفید و سازنده می‌سازد. در دوران بلوغ نیز موسیقی می‌تواند نقش بسیار مثبتی در شکل‌گیری شخصیت کودکان داشته باشد و در لحظاتی که آنها احساس تنهایی و یا حالت دلهره دارند موسیقی می‌تواند آرامش بخش و موثر باشد.

 

هرگز فراموش نکنید

کودکان وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند، می آموزند بی اعتماد به خود باشند. وقتی با خشونت زندگی می کنند، می آموزند که جنگجو باشند. وقتی با ترس زندگی می کنند، می آموزند که بُزدل باشند. وقتی با ترحم زندگی می کنند، می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند. وقتی با تمسخر زندگی می کنند می آموزند که خجالتی باشند. وقتی با حسادت زندگی می کنند می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند. اما اگر با شکیبایی زندگی کنند، بردباری را می آموزند. اگر با تشویق زندگی کنند، اعتماد و اطمینان را می آموزند. اگر با پاداش زندگی کنند، با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزند. اگر با تصدیق شدن زندگی کنند، عشق را می آموزند. اگر با توافق زندگی کنند، دوست داشتن خود را می آموزند. اگر با تایید زندگی کنند، با هدف زندگی کردن را می آموزند. اگر با صداقت زندگی کنند، حقیقت را می آموزند. اگر با انصاف زندگی کنند، دفاع از حقوق را می آموزند. اگر با اطمینان زندگی کنند، اعتماد به خود و اعتماد به دیگران را می آموزند. اگر با دوستی و محبت زندگی کنند، زندگی در دنیای امن را می آموزند.