ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

سن معقول ازدواج دختران و پسران

سن معقول ازدواج برای دختران و پسران جهت رسیدن به خوشبختی و کامیابی که هدف اصلی هر ارتباط عاطفی است، اهمیت ویژه ای دارد و تاثیر فراوانی در تضمین این موفقیت دارد. سن ازدواج یکی از مباحث داغ محافل جوانان محسوب می‌شود که هر فردی با توجه به سلایق و درک شخصی خود از زندگی سنی را برای ازدواج تعیین می‌کند. در سال‌های اخیر آمارها نشان از بالا رفتن سن ازدواج نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا داشته است.

 سن معقول ازدواج دختران و پسران

سن مناسب دختران و پسران برای ازدواج چه زمانی است؟

فرد برای ازدواج باید به شرایطی برسد تا بتواند امور خود را مدیریت کند، یعنی ازدواج یک امر چند بُعدی از جمله عاطفی، ‌اقتصادی، ‌عقلانی، ‌اجتماعی و جنسی است. بنابراین وقتی یک فرد می‌خواهد ازدواج کند باید فردی از لحاظ جنسی به بلوغ رسیده باشد چون رابطه جنسی یکی از لزومات ازدواج است و وقتی فردی به این سن نرسیده طبیعتا فرآیند ناقصی در این زمینه دارد و نمی‌تواند از پس این وظیفه برآید.

وقتی کسی وظیفه‌ای را برعهده می‌گیرد وظایفی را نیز باید انجام دهد، مثلا وظیفه یک معلم تدریس کردن است. هر شغلی شرح وظایفی دارد و کسی می‌تواند این شرح وظایف را انجام دهد که شرایط احراز آن را داشته باشد، این مسئله در بحث ازدواج هم صدق می‌کند. کسی که اقدام به ازدواج می‌کند باید وظایفی را برعهده بگیرد که مثلا وظیفه یک مرد در ازدواج شوهر و پدرخوب بودن است.

شوهر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باید از لحاظ اقتصادی و‌ عاطفی همسر خود را تامین کند و همچنین برای پدر خوب بودن در برابر فرزندانش مسئولیت پذیری باشد در مقابل آن زن هم وظایفی از جمله همسرداری، فرزند داری و... بر عهده دارد.

کسی که از لحاظ عاطفی و هیجانی به بلوغ کافی نرسیده است نمی‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد، کسی که از لحاظ شخصیتی و هویتی فرآیند خوبی را طی نکرده و به تکامل نرسیده نمی‌تواند مدیریت خوبی در خانواده اعمال کند و فردی که از لحاظ اقتصادی درآمدی ندارد نمی‌تواند خانواده را از لحاظ مالی پوشش دهد. با توجه به همه این موارد مرد یا زن برای ازدواج باید شرایطی را از قبل کسب کرده باشد بنابراین سن ازدواج به اینکه افراد در چه سنی این شرایط را کسب کرده‌اند برمی گردد و تاثیر مستقیم بر ازدواج دارد. احتمال دارد یک خانم در 18 سالگی همه این شرایط را دارا باشد یا خانمی در سن 22 سالگی این شرایط را کسب کند و همینطور آقایان بر حسب محیط و ... در سنین مختلفی این شرایط را بدست آورند پس سن ازدواج تابع انواع رشد یافتگی‌های خاصی است.

آیا صرفا شرط بلوغ سنی را می‌توان برای در نظر گرفتن حداقل سن ازدواج مورد توجه قرار داد؟

هر چیزی شرط لازم و شرط کافی دارد، شرط لازم یعنی اگر این شرط نباشد امری صورت نمی‌گیرد و شرط کافی موجب کامل شدن آن موضوع می‌شود پس شرط لازم برای ازدواج بلوغ جنسی است اما شرایط دیگری که عنوان شد مانند بلوغ عاطفی و اجتماعی و ... هم باید حاصل شود.

در شرایط امروزی حداقل سن ازدواج برای دختران چه سنی است؟

هیچوقت نمی‌توان این را دقیق گفت اما تقریبا در شرایط امروزی از سن 18 سالگی به بعد شرایط گفته شده برای دختران ما حاصل می‌شود.

شاید فردی هیچوقت به تمام این شرایط نرسد در این صورت نباید ازدواج کند؟

با توجه به اینکه از یک سنی به بعد تاخیر در ازدواج از لحاظ روحی، روانی و... آسیب‌های متعددی در افراد به وجود می‌آورد، مرد یا زنی که تعدادی از شرایط لازم را داشت باید ازدواج کند و در حین ازداوج شرایط دیگر را نیز به دست آورد، نه اینکه منتظر باشد تا همه شرایط فراهم شده و سپس اقدام به ازدواج کند.

حداقل و حداکثر سن ازدواج دختران و پسران

با توجه به شرایط امروزی بهترین سن ازدواج برای مردان 21 تا 28 سالگی و زنان 18 تا 25 سالگی است و دختران و پسران باید با توجه مطالب یاد شده نسبت به ازدواج آگاهانه اهتمام داشته باشند.