ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

ناوشكن های كلاس Spruance

ناوشكن های كلاس Spruance

ناوشكن های كلاس Spruance به کشتی های جنگی چندمنظوره ای که از نظر جثه دو برابركشتی های جنگی زمان جنگ جهانی دوم بوده، اطلاق میشود که ماموریت اولیه آنها، نابودی زیردریایی هاست و با بهره گیری از سیستم های تسلیحاتی پیشرفته با هدف شكار و نابودی زیردریایی های تندرو، در تمامی شرایط آب و هوایی طراحی شده است اما میتواند با كشتی ها، هواپیماها و اهداف ساحلی نیز درگیر شود و همچنین قادر به تأمین آتش تسلیحاتی دریایی به منظور پشتیبانی از عملیات دریایی هستند.

 ناوشكن

طراحی این كشتی امكان نصب كلیه سیستم های فرعی آن را به راحتی فراهم می آورد که فضا و نیروی لازم برای نصب تسلیحات و سیستم های الكترونیك بر روی آن درآینده در نظر گرفته شده است. این كشتی در اصل یك كشتی ضد زیردریایی است و بر روی 24 عدد از آنـها سیستـم پـرتاب مـوشك عمومـی VLS  ( (Vertical Launch System نصب شده است كه امكان پرتاب موشك های توماهاوک و هارپون را دارد.

این نوع كشتیها معمولاً پس از سی سال از رده خارج میشوند اما در سال 1998، هفت كشتی از این مدل كه بر روی آنها سیستم VLS نصب شده بود تنها پس از 20 سال از رده خارج شدند تا كشتیهای Arleigh Burke جایگزین آنها شوند. این كشتی با توجه به قابلیت های ذاتی خود برای مأموریت های نظارتی نیز مناسب است و دارای چهار موتور توربینی گازی نیز می باشد.

 

قابلیت های ضدزیردریایی

یك سونار با قابلیت كشف فوق العاده امواج صوتی زیر آب و سیستم كنترل آتش. جنگ افزارهای زیردریایی شامل دو لوله پرتاب اژدر MK32 كه در هر یك سه اژدر جای میگیرد و سیستم پرتاب موشك عمومی ASROC.

علاوه بر این، این كشتی ها میتوانند دو هلیكوپتر SH-60B LAMPS MKIII را در خود جای دهند تا برد اسلحه ها و حساسه های آن را افزایش دهند. این كشتی همچنین دارای سونار كنشی سوار شده ای به نام SQS-53، یك سیستم آگوستیك واكنشی تاكتیكی به نام SQR-19، سیستم پرتاب راكت ضدزیردریایی Anti-Submarine Rocket)  ASROC) و دو آشیانه برای هلیكوپترهای LAMPS MKIII است.

این كشتیها برای مقابله با تهدیدات زیردریایی در خط مقدم حمله قرار میگیرند و تجهیزات موجود بر روی عرشه این كشتیها امكان كشف تمامی زیردریایی ها تا بردی قابل توجه را فراهم می آورد. سیستم راهبری صوتی و تعیین فاصله این كشتی (هان سونار)، یك موج صوتی را به سوی اهداف ارسال كرده و از روی انعكاس آن، فاصله و وضعیت زیردریایی را ارزیابی میكند.

پس از تعیین موقعیت زیردریایی از طریق خود كشتی یا هلیكوپترهای SH-60B، كامپیوترها اطلاعات ضروری را به سیستم موشكی راكتی ضدزیردریایی (ASROC) و هلیكوپترها منتقل میكنند. حمله با استفاده از اژدرافكن ها نیز قابل انجام است به گونه ای که به محل پرتاب موشك، در یك زمان از قبل تعیین شده اژدر مخصوصی را برای ردگیری زیردریایی ارسال میكند كه این اژدر كار ردگیری را تا زمان نابودی زیردریایی انجام میدهد.

این كشتی ها همچنین می توانند با ارسال موشك های تله (decoy) جهت حركت اژدرهای زیردریایی در حال برخورد به خود را تغییر دهند. این كشتی دارای ابزار دیگری موسوم به XBT است كه با اندازه گیری دمای آب دریا در عمق های مختلف، مشخص میكند كه امواج ارسالی از سوی سونار با برخورد با لایه های مختلف آبهای سردتر و گرمتر تا چه اندازه منحرف میشوند.

 

دیگر ابزارهای این كشتی

AN/SQR-19

یك سونار تاكتیكی دوتایی با طراحی چند تكه ای آكوستیك كه در پشت كشتی نصب شده و از سر و صدای كشتی میكاهد و قابلیت ردگیری آن را كم میكند.

AN/SQQ-89 SONAR System

این سونار دارای سیستم های فرعی مختلفی از جمله سونار AN/SQS-53B، سونار AN/SQI-19، ابزار به نام LAMPS MKIII Sonobu oys برای كشف امواج آگوستیك تولید شده توسط كشتی ها و زیردریایی ها و سیستم كنترل آتش زیرآبی MK 110 MOD6 است. این مجموعه پیشرفته ترین مجموعه سونار موجود در جهان است كه دارای سه سونار و سیستم كنترل آتش در یك مجموعه است و قابلیت عملیاتی كلی كشتی را افزایش میدهد.

هلیكوپتر SH-OOB

سیستم های چندمنظوره سبك هوابرد یا LAMPS MK III، یك هلیكوپتر دوموتوره است كه دوخلبان و یك متصدی حساسه (سنسور) را با خود حمل میكند. مأموریت اولیه LAMPS مقابله با زیردریایی هاست.

این هلیکوپتر دارای یك سیستم Senobuoy و سیستم كدگشایی، سیستم كشف امواج مغناطیسی نامتعارف Anomaly Magnetic و تجهیزات نمایش وضعیت و كشف تهدیدات است. این هلیكـوپتر همچنین میتوانـد اژدرهـای ضد زیردریایی حمل كند. مأموریت دوم این هلیكوپتر شلیك به اهدافی است كه بالای سطح افق هستند.

انجام عملیات پزشكی و عملیات جستجو و نجات از دیگر وظایف این هلیكوپترهاست. نصب سیستم RAST یا (Recovery Assist Securing and Trans versing)، امكان پرواز هلیكوپترها در شرایط آب و هوایی سخت را فراهم می آورد.

 

امكانات ضدسطحی

ناوشکن های کلاس SPRUANCE، اولین كشتی جنگی مجهز به سیستم پرتاب موشك عمودی MK 41 است كه توانایی شلیك موشكهای كروز توماهاوک را دارد. این سیستم به ناوشکن SPRUANCE امكان میدهد تا با اهداف ساحلی یا با اهدافی در سطح كشتی ها در فواصل دور مقابله كند. مدرن سازی 34 كشتی و نصب سیستم ATWCS (سیستم كنترل تسلیحاتی پیشرفته توماهاوک) (Advanced Tomahawk weapons control system) به این كشتیها امكان مقابله با اهداف نظامی مهمی را در عمق عملكردی دشمن میدهد.

فن آوری مدرن ماهواره ای و كامپیوتری، امكان پرتاب 61 موشك كروز هدایت شونده دقیق توماهاوک را از طریق سیستم پرتاب موشك MK 41 VLS تا فاصله 700 مایل دریایی میدهد. این كشتی ها در جریان حمله به عراق در سال 1991، تعداد 112 موشك كروز توماهاوک را به سوی اهداف زمینی شلیك كردند. این موشكها برای حملات بازدارنده در عراق و بوسنی به كار رفتند.

این كشتی ها برای حمایت از نیروهای زمینی مستقر در ساحل به كار میروند و برای این كار از موشك های ضدكشتی Harpoon و دو سلاح پنج اینچی كه برای دفاع هوایی و بمباران سواحل كاربرد دارد، نیز استفاده میكنند. سیستم موشكی Harpoon برای درگیری با اهداف در فواصل متوسط كاربرد دارد. دو سلاح سبك وزن MK 45 پنج اینچی با كالیبر 54 قابلیت پرتاب تسلیحات تا فاصله بیش از 12 مایلی را دارد. سرعت آتش این سلاح 200 دور در دقیقه است که این اسلحه با كالیبر متوسط 54 تنها از سوی یك نفر قابل كنترل است.

 

قابلیت های ضدهوایی SPRUANCE

این قابلیتها عبارتند از:

سیستم موشكی سطح به هوای Sea Sparrow كه در ناتو مورد استفاده است.

دو سیستم تسلیحاتی كوتاه برد 20 میلیمتری و سیستم اندازه گیری و محاسبه الكترونیك SLQ-32.

سیستم موشكی دفاعی Sea Sparrow برای مقابله با تهدیدات هوایی از موشك Sparrow RIM-7M كمك می گیرد و با تهدیدات هواپیماهای دشمن و موشكهای كروز ضدكشتی مقابله میكند. این سیستم با همكاری آمریكا و كشورهای نروژ، بلژیك، دانمارك، ایتالیا و هلند تولید شده است.

 

سیستمهای ارتباطی و اطلاعات تاكتیكی

تجهیزات رادیویی این كشتی امكان دریافت و ارسال امواج را از هر نقطه جهان امكان پذیر می سازد. این سیستم كه در 24 ساعت شبانه روز فعال است از سرعت و دقت بالایی برخوردار است و برقراری ارتباط با مجموعه نیروهای درگیر از طریق یك سیستم دادهای تاكتیكی نیروی دریایی NTDS ((Naval Tactical Data System صورت می گیرد. تمامی سیستمهای كنترل آتش، ردگیری، كشف دشمن این كشتی در قالب سیستم كامپیوتری داده ای تاكتیكی دیجیتال دریایی گرد هم آمده اند و همین مسئله امكان ارزیابی دقیق و سریع اطلاعات را فراهم می آورد. ارتباطات پرسرعت كامپیوتر با كامپیوتر، امكان ارزیابی سریع اطلاعات دریافتی از حساسه ها (رادارها، سونارها و غیره) را فراهم می آورد. بدین طریق هر واحد میتواند تصویری تاكتیكی و كامل را از وضعیت موجود به دست آورد.

 

سیستم موتوری

این كشتی از جمله اولین كشتی های نیروی دریایی آمریكا بودند كه به توربین های گازی مجهز شدند. چهار موتور LM2500 ساخت كارخانه جنرال الكتریك در این كشتی ها مورد استفاده واقع شده است كه قدرت هر محور (شفت) را به 80 هزار اسب بخار می رساند. خودكار بودن بالای این كشتی نیز خدمه آن را به 24 افسر و 302 داوطلب كاهش داده است. راحتی پرسنل كشتی با نصب سالن های استـراحت، دستگـاه های خـود پـرداز ATM، ورزشگاه و كلاس درس تضمین شده است.